Język żyrafy, nazywany też językiem serca, to sposób komunikacji, który kładzie nacisk na autentyczność, empatię i szczere wyrażanie potrzeb, bez oceniania i krytykowania. Jest to element komunikacji bez przemocy (NVC), opracowanej przez Marshalla Rosenberga, który wybrał dwa symbole: szakala i żyrafę dla lepszego zobrazowania różnicy, jaka zachodzi pomiędzy tymi dwoma sposobami komunikacji.
"Dlaczego żyrafa? Żyrafa to zwierzę z długą szyją, osiągającą nawet powyżej dwóch metrów długości – co pozwala jej na spojrzenie z szerszej perspektywy. Poza tym posiada wielkie serce, największe wśród ssaków lądowych – jest więc symbolem języka pełnego empatii".
Język żyrafy stoi w opozycji do języka szakala. W języku szakala swoje niezaspokojone potrzeby wyrażamy poprzez osąd, obwinianie lub krytykę, wywierając na innych presję tak, aby dostosowali się do naszych oczekiwań.
Główne cechy charakterystyczne języka żyrafy to:
Obserwacje zamiast ocen
Zamiast oceniać sytuację lub osobę, skupiamy się na faktach, które widzimy i słyszymy. Unikamy interpretacji, osądów i uogólnień.
Język szakala (krytyczny): "Spóźniasz się na spotkania. Zawsze jesteś taki nieodpowiedzialny!" |
Język żyrafy: "Kiedy widzę, że spóźniłeś się na spotkanie (obserwacja), czuję się zawiedzony (uczucie), ponieważ zależy mi na tym, żebyśmy szanowali nasz wspólny czas (potrzeba). Czy mógłbyś ustawiać alarm w telefonie na przyszłość (prośba)?" |
Uczucia zamiast myśli
Wyrażamy swoje emocje i uczucia, zamiast ukrywać je za intelektualizacjami lub oskarżeniami.
Język szakala: "Czuję się, jakbyś mnie ignorował." |
Język żyrafy: "Czuję się zraniony i samotny." |
Potrzeby zamiast strategii
Identyfikujemy i wyrażamy nasze niezaspokojone potrzeby, które stoją za naszymi uczuciami. Rozumiemy, że wszyscy ludzie mają uniwersalne potrzeby, takie jak bezpieczeństwo, szacunek, zrozumienie, autonomia.
Język szakala: "Ty zawsze musisz mi robić na złość!" |
Język żyrafy: "Czuję frustrację, ponieważ potrzebuję, żeby moje zdanie było brane pod uwagę." |
Prośby zamiast żądań
Formułujemy jasne, konkretne i pozytywne prośby o to, co chcielibyśmy, żeby się stało. Unikamy formułowania żądań, które mogą wywołać opór.
Język szakala: "Masz to zrobić!" |
Język żyrafy: "Czy mógłbyś, proszę, posprzątać po sobie naczynia?"
|
Język żyrafy charakteryzuje się empatią dla siebie i dla innych, odpowiedzialnością za własne uczucia i potrzeby, dążeniem do porozumienia i współpracy, unikaniem przemocy werbalnej i emocjonalnej. Wymaga praktyki i świadomości, ale może prowadzić do głębszych, bardziej autentycznych i satysfakcjonujących relacji. Pomaga rozwiązywać konflikty w sposób pokojowy i budować wzajemne zrozumienie.
Komunikacja pełna otwartości i szacunku ma zdecydowanie większą szansę na osiągnięcie porozumienia i znalezienie rozwiązania, które uszanuje potrzeby obydwu stron.
Zachęcam do zapoznania się z artykułem na stronie: https://paderewski.lublin.pl/edukacja-i-inspiracje/pl/czy-mowisz-jezykiem-zyrafy-o-porozumiewaniu-sie-bez-przemocy , który był inspiracją do napisania niniejszego postu.